Spara tid och pengar med ett digitalt hem
Smarta, digitala hjälpmedel kan ge dig tid och pengar att leva livet i hemmet utan onödig stress och oro. Tänk att veta exakt var alla dokument som rör lånet, bostaden eller försäkringen finns? Och på samma plats ha sparat kvitton från senaste köksrenoveringen och färgkoden till nyansen som målades i hallen för sju år sedan? Här ger vi tips på hur ditt boendeliv kan bli smidigare och mer stressfritt, med hjälp av digital struktur.
Att lägga till digitala, så kallat smarta – lösningar i sitt hem blir allt vanligare. Det kan exempelvis innebära lampor som styrs med hjälp av fjärrkontroller i olika system, högtalare som vet när du kommer hem – eller se till att information som rör boendet finns lagrat på ett och samma ställe.
Det är framför allt det senaste som får Mikael Olsson och Pontus Andersson att gå igång lite extra. Tillsammans driver de företaget House:ID med en enda enkel affärsidé: att göra ditt boendeliv lite smidigare. Vi bad dem dela med sig av sina bästa tips för ett digitalt hem.
Måste våra hem bli digitala och ”smarta”?
Såklart finns inga måsten! Tekniken har gett oss möjligheter som vi själva väljer om vi vill ta tillvara. När tekniken kan hjälpa oss att bli mer organiserade så att vi slipper leta efter dokument, kvitton och garantier när de väl behövs, då är det bara att tacka och ta emot. Det finns så mycket annat att lägga tid på i livet.
Fördelar med att samla saker digitalt
Sparar tid
Framför allt sparar det tid. Du behöver inte springa fram och tillbaka för att leta efter och lokalisera kvitton och papper. När det finns sparat digitalt i en fungerande struktur får du en översikt som är lätt att hitta i.
Sparar pengar
Men du har också möjlighet att spara pengar, då du kan jämföra dina egna driftskostnader över tid samt jämföra räntor och färsäkringsvillkor med andras faktiska kostnader. Glöm inte att du faktiskt får koll på garantier, kvitton och annat som behövs vid reklamation. Det blir också mycket enklare att ansöka om försäkringspengar när alla papper är på plats.
Förenkla
Göra det enklare att underhålla och utveckla. Att ha sparat färgkoder, leverantörer och annat som rör en renovering kan underlätta när du behöver ersätta något som gått sönder, putsa upp eller göra om.
Enkelt att komma åt och dela
Digital information har du alltid till hands, vare sig du står i byggaffären, är hos mäklaren eller sitter hemma. Det blir helt enkelt enklare att dela rätt information med andra.
Skapar trygghet
Det finns en oerhörd trygghet att veta var man har sina grejer – och veta att de inte kan försvinna eller förstöras. Det underlättar både för en själv, men även för de runtomkring som kanske behöver ha åtkomst till saker om något skulle hända dig.
Så kommer du igång
Välj hur du ska samla
Ett system kan vara så enkelt som en excelfil. Enklast är att använda en tjänst som redan finns. Appen House:ID är framtagen och specifikt gjord för att du ska kunna hålla koll på din bostad.
Tänk framåt
Börja idag och bygg framåt! Att börja kartlägga bostadens historia kan kännas övermäktig. Troligen kommer din bostad att finnas kvar i 50-150 år till med många ägare efter dig. Mycket hinner hända på den tiden. Du kommer dessutom förhoppningsvis äga många andra bostäder.
Börja stort
Scanna eller sök efter dina vitvaror, hemelektronik och värmesystem. Dessa produkter är ofta dyra, kräver service ibland och kan komma att bytas ut. Då är det bra att ha all information på plats och inte minst något att koppla servicekvitto och protokoll till.
Lägg in kvitton
Gör det till en vana att ladda upp kvitto på de köp som görs. Ni tappar inga garantier, får full koll på investeringar totalt och för respektive rum. Men kanske allra viktigast så förlorar man inga avdragsgilla kvitton när man flyttar.
Lägg in försäkring och räntor
Samla ihop alla försäkringar och papper från banken och för in aktuella siffror. Här har du också chans att upptäcka om du saknar någon försäkring – eller kanske har en för mycket.
Underhållsuppgifter
Lägg in andra saker som att rensa luftfilter, starta/stänga poolen, underhållsmåla för bättre livslängd eller andra saker som du behöver komma ihåg. Rätt underhåll, vid rätt tillfälle baserat på rätt information sparar inte bara miljön utan förbättrar också ekonomin.
I House:ID kan du samla all information om bostaden systematiskt. Där kan du även få påminnelser när lån och kontrakt löper ut, jämföra räntor samt se allt på en överskådlig tidlinje. Läs mer om House:ID
Ditt hem i din ficka med House:ID
Genom att samla all bostadsinformation digitalt förenklar du boendelivet för dig här och nu och för framtida köpare. Slipp hålla koll på fysiska kvitton, garantier och bruksanvisningar - allt finns i appen!
Uppgifterna om ditt boende kan du sedan smidigt föra över till nästa köpare, samtidigt som du behåller dina personliga uppgifter till ditt nästa hem. Och du, om du köpt bostad med oss får du Premiun-versionen ett år gratis!